Bo Ekström

Kyrkoherde i Kyrkslätt från år 1981 till pensioneringen år 2010.
Bo Ekström (1946 - 2024) valdes till kyrkoherde hösten 1981 och efterträdde prosten Eric Henricson.

Nekrolog i HBL 2.6.2024 (Foto Kirkkonummen Sanomat år 2010):

Bo Frans Wilhelm Ekström

Född: 22.1.1946
Död: 9.4.2024

Bo Ekström växte upp i Esbo. Bo Ekströms farfar var Kyrkslättsbo och tjänstgjorde på Oitbacka gård under Kiseleffs tid. Pastor Ekström var gift med Raija och de har tre vuxna barn, sex barnbarn och två barnbarnsbarn. Familjen är tvåspråkig och det betydde mycket för honom. Han betonade hur viktigt det var att samarbeta med finska församlingen, deras förtroendeorgan och tjänsteinnehavare. Han betonade också lekmännens viktiga uppgift och roll i församlingen. Som person var han vänlig, utåtriktad och glad. Han hade alltid ett varmt leende.
Teologie studerande Bo Ekström började sin långa karriär i Kyrkslätts svenska församling som sommarteolog åren 1970 och 1971. Han ansvarade bland annat för församlingens skriftskolläger i Djupbäck. Under studietiden jobbade han ett par år inom ungdomsarbete vid Markus församling.
Ekström prästvigdes och tjänstgjorde därefter huvudsakligen vid Markus församling och tidvis också vid Matteus församling. Från och med 1977 tjänstgjorde han som ex. officio adjunkt vid Kyrkslätts svenska församling. Han verkade i sin tjänst ända tills prosten Eric Henricson pensionerades.
Bo Ekström valdes till kyrkoherde hösten 1981 och efterträdde prosten Eric Henricson. Han bodde med sin familj i församlingens prästgård. Han var en mycket aktiv kyrkoherde och stödde olika projekt. Bo var en bra arbetschef, han hade förtroende för sina medarbetare och tillsammans bidrog de till att utveckla svenska församlingens arbete med dagklubbar, eftermiddagsverksamhet, minior, juniorläger, dagsläger och konfirmationsläger, diakoniverksamhet med mera. Svenska församlingen deltog aktivt i gemensamma projekt tillsammans med finska församlingen.
Konfirmandarbetet betydde mycket för honom och det diskuterades olika möjligheter för att nå de unga men också deras föräldrar.
Bo deltog också aktivt i utvecklandet av församlingens olika utrymmen så att de tjänar både svensk- och finskspråkiga församlingsmedlemmars behov på bästa sätt. Här bara några exempel:
- Lyan och röda stugan som används ännu av församlingens ungdomsarbetare och scoutgrupper.
- Planerna på begravningsplatsens utvidgning påbörjades hösten 1997.
- Msaby kyrka och församlingshem år 2000, Diakonibyrån verkar i samma byggnad.
- Veikkola — församlingshems utvidning år 2003
- Obbnäs Havskapell
- Räfsö lägerområde och lägerkyrkan. Huvudbyggnaden stod färdig år 1975
Bo var mycket sportintresserad. Vintertid var det slalom, annars var det bollspel, tennis, bordtennis och volleyboll. Han tyckte också mycket om att snickra. Bo läste mycket och han valde gärna litteratur av olika slag.
Efter att ha arbetat över 30 år för svenska församlingens bästa, gick Bo Ekström i pension 2010 och flyttade tillsammans med sin hustru Raija till Karis, Efter det har han ännu gjort korta vikariat och även skött enstaka kyrkliga förrättningar.
Bo lämnar ett stort tomrum efter sig. Han var en stor humanist och en värdefull familjemedlem samt mycket god vän.

Platsbeskrivning
Församlingens prästgård i Kyrkslätt