Arkivalia arkistoluettelo

Arkistoluettelo

Valitse "Samling" päästäksesi arkistoluetteloon.

Taso 1

Lisää tietoa
 kokoelmasta saat
 klikkaamalla .

Bild otsikon alla on mahdollisesti kuva liittyen kokoelmaan.

Titel otsikon alla on kokoelman numero.

Beskrivning otsikon alla on tietoa kokoelman sisällöstä.

Tid otsikon alla on tietoa kokoelman ajankohdasta.

Taso 2

Klikkaa numeroa Titel otsikon alla ja tarkista jos kokoemaan liitetty lisätietoja.

Kieli, suomi tai ruotsi

Arkistokokoelmat on kirjoitettu suomeksi tai ruotsiksi tai molemmilla kielillä, ensisijaisesti tallentajan ja lahjoittajan kielen mukaan.

Hakuohjeet

Hakukenttään Sök! voi syöttää yhden tai useamman avainsanan. Voit etsiä nimellä ja sanalla. Haussa voidaan käyttää myös avainsanoja ja aihesanoja. Avainsanat voivat olla nimiä, kuten Hindersby tai Lundell, avainsanat ovat substantiivejä, kuten esim. koulu tai torppa.

Alaviivoja käyttämällä on mahdollista etsiä tiettyä sanajärjestystä, kuten Kertomuksia_Lapinkylästä (kirjan nimi) tai Bengt_Welin (tekijä). Sillä ei ole merkitystä, käytätkö haussa pieniä vai isoja kirjaimia.

Smedsede gårdsarkiv.
Ströexemplar av olika dokument från 1827-1949. Gården har då ägts av familjen Björkman.

1102 Smedsede gårdsarkiv. Tillhör Kyrkslätts hembygdsförening, donator okänd. Innehåller ströexemplar av olika dokument från tidsperioden 1827-1949. Gården har då ägts av familjen Björkman. Arkivsamlingen är förtecknad. Rubriker ur förteckningen:
Debetsedlar
Verifikat
Skolbetyg
Livförsäkringsavtal
Mjölkhushållning
Kontrakt
Ämbetsbetyg
Skuldsedlar
Fullmakter
Intyg
Testamenten
Sytningsavtal
Arrendekontrakt
Arvsskiften
Lagfarter
Dikning av Estby å
Dikningsskyldighet
Rättsutslag
Brev
Handskrivna verser, notblad, ritningar, uträkningar, tryckalster
Handlingar som berör andra hemman (Munkkulla, Öfverkurk, Wärans, Pickala)

På bilden ett skolbetyg från Hindersby folkskola från våren 1899. Personen som efter första klassen fått villkor i läsning må förbli onämnd, men intressant är att man tycks ha kunnat få vitsordet 2 i sång! Man använde då vitsordsskalan 1-10, där 1-4 var ”icke tillfredsställande” (= svag, underkänd).
1102 Smedseden maatilan arkisto. Kuluu Kirkkonummen kotiseutuyhdistykselle, lahjoittaja tuntematon. Sisältää hajakappaleita eri asiakirjoja ajanjaksolta 1827-1949. Maatila on silloin ollut Björkmanin perheen omistuksessa. Arkistokokoelma on luetteloitu. Luettelon otsikoita:
Verolippuja
Tositteita
Koulutodistuksia
Henkivakuutussopimus
Maitotalous
Sopimuksia
Virkatodistuksia
Velkakirjoja
Valtakirjoja
Todistuksia
Testamentteja
Syytinkisopimuksia
Vuokrasopimuksia
Perinnönjakoja
Lainhuudatuksia
Eestinkylänjoen ojitus
Ojitusvelvollisuus
Oikeudenpäätös
Kirjeitä
Käsinkirjoitettuja runoja, nuotteja, piirustuksia, laskelmia, painotuotteita
Muita maatiloja koskevia asiakirjoja (Munkkulla, Öfverkurk, Wärans, Pickala)

Kuvassa on koulutodistus Heikkilän ruotsinkielisestä kansakoulusta keväältä 1899. Henkilö, jonka nimi jääköön mainitsematta, on saanut ehdot lukutaidosta ensimmäiseltä luokalta. Mielenkiintoista on, että laulusta näköjään on voinut saada arvosanan 2! Käytettiin arvosteluasteikkoa 1-10, jossa arvosanat 1-4 olivat ”vähemmin kelpaavia” (= heikko, hylätty).

Aktörer
arkivbildare: Smedsede gård